En film kan ha mange forskjellige målgrupper og formål. En film som vises under et foredrag har gjerne et langt mer tålmodig publikum enn en seer på Instagram.

 

Derfor mener jeg at det er lurt å lage en rekke forskjellige versjoner av din film, slik at filmen kan nå bredest mulig publikum.

 

For å illustrere dette har jeg tatt for meg et veldig hyggelig oppdrag vi hadde med Norske Kvinners Sanitetsforening (N.K.S.) De har et kostholdskurs som heter «Dig In – smart mat for ungdom», og skal nå ut til borteboende ungdom.

 

Alle prosjekter starter med et hyggelig oppstartsmøte, og det er ofte der de kreative idéene blir født. Vi visste at vi ønsket å nå ut til mange forskjellige grupper, og fortelle mange historier om dette spennende tiltaket. I stedet for å lage én film, foreslo jeg derfor å bryte opp prosjektet i fem forskjellige filmer, som når hver sin målgruppe.

 

Filmen på toppen av denne siden er rettet mot et bredt publikum, og er tiltenkt sosiale medier.

 

Kampanjefilm

Denne filmen er ment å være en interessevekker, og kan brukes som annonsefilm på YouTube, Facebook og Instagram. Hensikten er å vekke en seers interesse, slik at de vil ønske å se en litt lengre film. 

 

Spennende nytt kurs for ungdom som skal flytte alene

Kurset ble først utviklet av Drevsjø Sanitetsforening i Engerdal kommune. I denne filmen forteller lederen for Drevsjø Sanitetsforening om hvorfor det var et behov for et slikt kurs. Denne filmen har foreldre og andre medlemmer av N.K.S. som målgruppe, og er tiltenkt sosiale medier, e-postutsendelser og nettsiden til Sanitetskvinnene. Hensikten med filmen er å få foreldre og andre Sanitetsmedlemmer til å søke opp mer informasjon.

 

 

Slik fungerer kurset «Dig In – smart mat for ungdom» (til sosiale medier)

Målgruppen for denne filmen er medlemmer av N.K.S, som vurderer å starte et kurs. Vi tar utgangspunkt i at de allerede vet litt om konseptet, og at de har en genuin interesse for kurset. 

 

Slik fungerer kurset «Dig In – smart mat for ungdom» (til nettside, foredrag og kurs)

Dette er en lengre film, som er tiltenkt et dedikert publikum. Målgruppen for denne filmen er personer som allerede er interessert i kurset, og som søker mest mulig informasjon. Denne filmen passer utmerket i starten av et foredrag eller et møte. Den kan sendes på e-post i forkant av et møte, eller ligge på nettsiden, for spesielt interesserte.

 

 

Ønsker du en uforpliktende prat om video? Ta i så fall gjerne kontakt.

 


 

Skrevet av Morten Willoch Wærø 

E-post: morten@kubrix.no

Mobil: 9484 6730