I mitt virke som videoprodusent i Kubrix er det ofte tre myter om film jeg hører når jeg møter virksomheter som vurderer å ta steget med å produsere sine første filmer.

Kanskje har de hatt dårlige erfaringer, fått tilbud som får økonomisjefen til å bite negler - eller kanskje er de bare bekymret for at dette blir mye jobb for å komme i mål. Jeg får nemlig høre at: 

 

Film er

 

- Dyrt

- Tidkrevende

- Komplisert

 

 

Myte #1: Film er dyrt

Film kan være så dyrt du vil, men også gratis.

Prisen du ender opp med vil selvsagt variere hvem du lager det med og hvordan den lages. Det kan faktisk være helt gratis. Du kan plukke opp mobiltelefonen din og lage en film. Da koster det kun tiden du selv bruker å lage den.

Du kan hyre inn et reklamebyrå og produsere en reklamefilm regissert av Erik Poppe med Norges mest kjente skuespillere i alle roller. Da vil en film fort koste noen kroner.

Eller du kan velge å gå for en lettere og smidig løsning hvor unødvendige kostnader kuttes, og lande på en sluttpris både du og økonomisjefen synes er hyggelig. 

Her er noen eksempler på filmer, og priser å forvente for en slik produksjon (om den produseres av Kubrix): 

 

Kampanjefilm for rekruttering - Fra 25 tusen kroner

 

 

Kampanjefilm for Verdensdagen for psykisk helse. Pris vil normalt ligge mellom 20-40 tusen, og avhenger av utgifter til skuespillere og hvor omfattende castingprosess som ønskes.  

 

 


Dette er en reportasjefilm med Peab skolen, som hvert år stiller opp på Utøya og gjør samfunnsnyttig arbeid. En slik film produserer vi enten med en eller personer på crew og koster normalt mellom 15-20 tusen kroner. 

Det er og ganske vanlig at vi planlegger flere filmer og flere historier som kan fortelles på samme lokasjon, og da er det sterkt reduserte priser for film to og tre som produseres samme dag og snittprisen kan komme under 10.000 kroner per film.

 

 

Denne filmen er produsert i vårt studio på Bislett. En slik film koster mellom 15-20.000 kroner, mens en pakke på 5-10 slike filmer vil sannsynligvis ikke koste mer enn 30.000 + utgifter til skuespillere.

Når en først lager en slik film, er det lurt å lage fem av gangen. Jo flere filmer som produseres, desto rimeligere blir de i stykkpris.

I forkant av hvert prosjekt blir vi alltid enige om hva som skal produseres, og så regner vi ut antall timer vi estimerer å bruke på prosjektet. Dermed får kunden en fastpris å forholde seg til.

 

Myte #2 - Film er tidkrevende

Hvor tidkrevende er det å lage film for deg som kunde?

En grunn jeg ofte hører til at folk ikke ønsker å tenke film, er at det vil kreve for mye tid fra dem. Noen av mine kunder har kanskje hatt dårlige erfaringer tidligere der de har måttet være for mye involvert i både manus, opptak og klipp.

Vi mener at du som kunde kun skal være så mye involvert som du selv ønsker. I mange tilfeller har vi et oppstartsmøte med kunde der vi blir enige om en kreativ ide, og så er kunden ofte ikke mer involvert før filmen blir levert klar for publisering.

Vi tar oss av alt det praktiske og også kontakten og forberedelsene med bedriftens ansatte som skal være med i filmen.

Oppstartsmøtet er veldig viktig, for der kartlegger vi forventninger. Når filmen da blir levert, vet vi hva kunden vår forventer og kan levere i henhold til denne.

 

 

Myte #3: Film er komplisert

Hvor komplisert er det å lage film?

Hvor enkelt eller hvor komplisert prosjekt kunden ønsker finner vi også ut i samtaler i forkant av prosjektet. En av fordelene med at vi jobber med så lite crew, er at vi ikke opptar veldig mye plass.

Når vi kommer på en arbeidsplass eller en lokasjon, forstyrrer vi ikke hele driften. Vi har lang erfaring med å filme på sensitive lokasjoner som skoler, sykehus og på kontorplasser med mye sensitivt materiale på skjermer.

I stedet for å forstyrre daglig drift, er vi en artig liten distraksjon for de andre ansatte som ikke er direkte involvert i filmingen.

Oppsummeringsvis vil vi bare si at film trenger ikke å være spesielt dyrt, og det trenger i hvert fall ikke å være komplisert og tidkrevende.

Det skal være gøy å få laget en film, og du skal sitte igjen med et produkt som fanger oppmerksomhet og tydeliggjør det unike ved din bedrift eller dine produkter.

 

Har du en idé du vil diskutere med en av våre produsenter?

E-post: morten@kubrix.no

Mobil: 94 84 67 30